kulturskole i aarhus

Hvem er Laura, NOA og IVAN?

LAURA, NOA og IVAN er de 3 spor i Den Kreative Skole Aarhus. Vi er en kulturskole med musik, teater, dans, parkour og billedkunst. Vi har aktiviteter 20 forskellige steder i Aarhus og omegn, og samarbejder med en lang række skoler og kulturinstitutioner.

kulturSkole, men også en forening

Vi er opbygget som en folkeoplysende forening under Sport og Fritid og slog for første gang dørene op i januar 2012. Vi er uafhængige af private og kommunale interesser og har vores egen bestyrelse, men vi kan som forening udbyde vores undervisning på folke- og privatskoler i kommunen.

vores kontor

Nord for paradis

Vi har kontor i Paradisgade 6A, stuen - på den gamle Paradisgades Skole. Vi deler hus med en masse andre kreative og spændende virksomheder, kunstnere og foreninger.

Hvem er på kontoret?

Mads Bloch

Kulturskoleleder

Baggrund
    Mads er uddannet på Center for rytmisk musik og bevægelse i Silkeborg, en del af Det Jyske
    Musikkonservatorium, og har, udover at være udøvende musiker, i mere end 10 år undervist børn og unge i musik. Han har været passioneret leder og medstifter af Den Kreative Skole Aarhus siden 2012 og er nu kulturskoleleder for både LAURA, NOA og IVAN.

Fun facts:
    Mads har grønne fingre og elsker at dyrke i sin store køkkenhave. Han elsker at lave mad og at spille samba. Mads har spillet violin, trompet, tuba, trommer, guitar, bas, klaver, pladespiller og var i slut 80’erne hiphopper med Adidas-bukser og kæder om halsen.

Eva Folmer Andersen

Administrativ Koordinator

Baggrund
    Eva kommer med mange års erfaring som koordinator for Musikskolen Laura (siden 2015). Hun er oprindelig uddannet kandidat i statskundskab fra Aarhus Universitet og bruger sine evner som “blæksprutte” til at forsøge at have overblik over de mange brikker i det daglige. Hun har også arbejdet frivilligt i flere kulturelle sammenhænge og nyder alt hvad Aarhus kan og vil.

Fun Facts:
    Eva dyrker musikken i sin fritid og giver den gas hver torsdag med sit rytmiske a cappella Voicebox. Hun er ret glad for Sci-Fi Film og har engang været på natløb som spejder i Rold Skov.

Ninna Morsing

Rytmikkoordinator
    (Barselsvikar for Ditte Dupont Priess Loft)

Baggrund
    Ninna er uddannet slagtøjsspiller fra Det Jyske Musikkonservatorium i 2020 og har mange års erfaring som underviser af børn, unge og voksne i slagtøj og klaver. Hun er også udøvende musiker og når hun ikke svinger marimbakøllerne er hun vores rytmikkoordinator. Ninna har kontakt til daginstitutioner og andre samarbejdspartnere, når der skal koordineres “Ud af Huset”-forløb og arrangerer events i vores rytmikafdeling for børn mellem 0 og 5 år og deres voksne.

Fun Facts:
    I sin fritid bager Ninna med sin surdej, der hedder “Diana”, hendes yndlingsfilm er “Find Nemo” og hun er virkelig glad for salt-lakrids.

mission og vision

En kreativ legeplads

Vi er sat i verden for at give børn og unge mulighed for at udvikle sig kreativt i deres eget geografiske område.

Vi er en professionelt ledet organisation, der udbyder et bredt spekter af fritidstilbud indenfor de kreative fagområder: musik, dans & bevægelse, teater og billedkunst.

I vores fritidstilbud skal processen være i centrum. Vi vil lege, skabe glæde og nysgerrighed, understøtte skabertrang og udforske det kreative rum.

Vi vil være en kreativ skabende legeplads.

Den Kreative Skole

Gør de kreative aktiviteter mulige

Den Kreative Skole Aarhus tilbyder kreative fritidsaktiviteter med kompetente undervisere til børn, unge og voksne indenfor musik, dans, teater og billedkunst.

Vi giver de unge mulighed for at udvikle sig kreativt på deres egen skole eller i deres nærområde.

Samarbejdspartnere

Musikskolen Lauras historie

Musikskolen LAURA blev grundlagt i 1989, med børnerytmik for 0 – 5 årige for børn og deres forældre, som det første sted i Danmark. Birgitte Lykke Stein tiltrådte som musikskoleleder i 1992 og var musikskolens leder indtil fusionen med Den Kreative Skole Aarhus i sommeren 2023, hvor hun samtidig gik på pension.

Birgitte har som visionær og åben leder udviklet Musikskolen Laura gennem alle årene – altid med fokus på musikken som det universelle sprog i hverdagen, en skole med børnene i centrum og musikken som fællesskab. Musikskolen Laura har også altid været et sted med åbne døre, hvor lærerne og samarbejdspartnerne kunne henvende sig med projekter de gerne ville have i gang og det kunne som regel lade sig gøre.

Den Kreative Skole Aarhus’ historie

Børn SKAL være kreative, hvor de bor

Sommeren 2011 mødtes de to højskolevenner Gunvor Ganer Krejberg og Mads Bloch for at diskutere et helt bestemt emne: Børns mulighed for at gå til musik.

Inden dagen var omme var de enige om at skabe den forening, der skulle blive til Den Kreative Skole Aarhus ud fra tanken om, at børn skal kunne gå til kreative fritidsaktiviteter, dér hvor de bor.

Foreningen voksede eksplosivt, for mange forældre har været enige: De kreative aktiviteter skal komme ud til børnene - ikke omvendt.

I 2013 fik Gunvor og Mads prisen som Årets Ildsjæl af Aarhus Kommune, Aarhus Stiftstidende og Vestjysk Bank for deres store arbejde med at skabe Den Kreative Skole.

I september 2016 startede Mads og Aleksandra Bertelsen vores søsterforening Den Kreative Skole København.

Fusionen mellem Den Kreative Skole Aarhus og Musikskolen Laura

I sommeren 2023 fusionerede Den Kreative Skole Aarhus med Musikskolen Laura. To skoler blev til en og formålet var at skabe en endnu stærkere kulturskole med en endnu større palet af undervisningstilbud.

Citat i forbindelse med fusionen:

”Vi glæder os til at fusionere med en så stærk og etableret musikskole som LAURA, og til at videreføre og videreudvikle de mange gode aktiviteter og arrangementer, som de igennem 34 år har opbygget.” siger Mads Bloch, leder af Den Kreative Skole Aarhus.